Aerobno vježbanje i hipoglikemije

objavljeno: 02. veljače 2018.

Usprkos brojnim prednostima koje pruža tjelesna aktivnost, vježbanje može pogoršati glikemiju zbog promjena u proizvodnji i iskorištavanju glukoze. Blaga do intenzivna tjelovježba kao što je na primjer hodanje, jogging, bicikliranje i drugi sportovi, može povećati rizik od hipoglikemije tijekom vježbanja i nakon, dok vrlo intenzivno vježbanje kao što su brzo trčanje ili dizanje utega, može uzrokovati porast razine glukoze u krvi. Kod šećerne bolesti tip 1 jedan od glavnih uzroka hipoglikemije je nemogućnost smanjenja inzulina na početku vježbanja. Neke metode za rješavanje tog problema su smanjenje doze inzulina za obrok prije vježbanja, vježbanje natašte, izbacivanje bazalnog inzulina za osobe na inzulinskoj pumpi i povećavanje unosa ugljikohidrata. Također je od pomoći kontinuirano praćenje glukoze u krvi kod osoba koje boluju od šećerne bolesti tip 1. Međutim, ne postoji točna strategija rješavanja problema hiperglikemije povezane s vježbanjem. Izazovna je i kontrola glikemije u satima nakon vježbanja. Procjenjeno je da je rizik od noćnih hipoglikemija oko 30% kada osobe vježbaju aerobne vježbe srednjeg do jakog intenziteta u trajanju od 45 minuta, u kasnim poslijepodnevnim satima. Najčešće se javljaju oko 2 do 3 sata ujutro, no one se mogu javiti i u bilo koje vrijeme nakon vježbanja. Medicinski tim mora utvrditi da li se radi o hipoglikemiji uslijed prevelike količine aktivnog inzulina od prethodne injekcije inzulina, pretjeranog bazalnog inzulina ili premalo dodanih ugljikohidrata. Kada se radi o dodatnim ugljikohidratima, njih je potrebno rasporediti na razdoblje netom prije te za vrijeme aktivnosti. Na primjer, ako je osobi za njegovo vježbanje u trajanju od jednog sata potrebno 55 grama dodatnih ugljikohidrata, onda je dobro unijeti oko 22 grama netom prije vježbanja, a ostalo rasporediti na dva do tri manja zalogaja prilikom vježbanja. Potrebno je naglasiti da je ovo samo primjer te da nije poželjan za svakoga. Na taj se način povećava i energijski unos hrane, u ovom slučaju se radi o dodatnih 220 kcal. Činjenica je da se redovitom tjelesnom aktivnošću smanjuje dnevna potreba za inzulinom kod mršavijih osoba s tipom 1 šećerne bolesti.

Promijenite redoslijed vježbanja - anaerobne vježbe prvo

Prema istraživanju Yadley-a i suradnika iz časopisa Diabetes Care iz 2013. godine, promjena redoslijeda vježbanja u anaerobne vježbe prije aerobnih, smanjuje vjerojatnost razvoja hipoglikemija kod osoba sa šećernom bolesti tip 1. Vježbe snage bi se mogle provoditi u tim slučajevima prije aerobnih vježbi, uz izmjenu skupina mišića koje rade vježbe radi lakšeg oporavka mišića. Potrebno je napomenuti da kod osoba koje imaju čest slučaj hiperglikemije prije vježbanja, poželjno je prvo imati aerobnu aktivnost kako bi se u startu smanjila razina glukoze prije vježbi snage.
pripremile:

Eva Pavić, mag.spec., dipl.ing. preh. tehnologije
Valentina Uroić, mag.nutricionizma

Pratite nas na Facebooku:

Kontaktirajte nas

Trenutno nismo on-line. Pošaljite nam poruku i javiti ćemo Vam se e-mailom u najbržem mogućem roku. Hvala

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search