Starenje i vježbanje

objavljeno: 07. veljače 2018.

Nikad nije kasno započeti redovito vježbati – dokazi da vježbanje koristi starijima

Starenje je neizbježno i posljedice starenja na organizam s ograničavajućim učinkom je na većinu tjelesnih funkcija. Nedostatak kretanja i sedentarni način života, nezavisno od životne dobi, također imaju nepovoljne učinke na organizam uz veću sklonost debljanju i posljedicama prekomjerne tjelesne težine.
Usporedba građe i funkcije srca u starijih osoba koje su sportaši i onih koji se ne bave rekreacijom te se njihov način života može opisati kao sedentarni, je pokazala da u starijih sportaša srce je kao u tridesetgodišnjaka. Istraživane karakteristike srca su bile veličina i elastičnost srca, budući da je u starih osoba srce malo i kruto (ateroskleroza) te se slabo prilagođava naporima.
Provedeno je istraživanje na šezedetak starijih osoba (45-61 god) od kojih je polovica sudjelovala 4-5 puta tjedno (trajanje 150-180 min/tjedno) u organiziranim tjelesnim aktivnostima (srednje opterećenje, aerobne vježbe) ili su radili jogu kroz 2 godine. Ispitanici koji su aktivno vježbali su postigli značajno poboljšanje aerobnog kapaciteta i elastičnosti građe srca, dok u onih koji su se bavili jogom nije bilo promjena. Učinkovitost srčanog rada je također bio bolji (stezanje srca i pumpanje krvi u organizam), a frekvencija rada srca niža (manje umaranje srčanog mišića pri radu).
Stručnjaci ove pozitivne promjene u ispitanika koji su aktivno vježbali uspoređuju s kvalitetama atletskog srca. Za održavanje dobrih ishoda za zdravlje je potrebno nastaviti i ustrajati u vježbanju. Stručnjaci ukazuju da bi farmaceutska industrija morala također ulagati i podržavati ostvarivanje uvjeta za rekreaciju (izgradnja rekreacijskih centara), budući da su dugoročni ishodi za zdravlje stanovništva od velike važnosti.

Ovo istraživanje je objavljeno u časopisu Circulation ove godine.
Howden EJ, Sarma S, Lawley JS, et al. Reversing the cardiac effects of sedentary aging in middle age, a randomized controlled trial: implications for heart failure prevention. Circulation. Published online January 8, 2018 Article

Rekreacija i redovita tjelovježba su važni za zdravlje i to se odnosi na svih, mlade i one manje mlade, žene i muškarce. Naši instruktori mogu značajno doprinijeti popularizaciji zdravlja i zdravog načina života osmišljajući programe koji su usmjereni na starije osobe po sadržaju i intenzitetu. U skupinama rekreativaca koje su slične po dobnom rasponu, a također i po mogućnostima izvedbe programa i postizanja ciljeva odgovarajućih dobi, postiže se dobra radna atmosfera i suradnja polaznika i voditelja. Ovakav pristup rekreaciji omogućuje popularizaciju sporta i rekreacije za cijeli život, kvalitetu života i dobar primjer mladima.

pripremila: prof.dr.sc. Vesna Kušec, dr.med.

Pratite nas na Facebooku:

Kontaktirajte nas

Trenutno nismo on-line. Pošaljite nam poruku i javiti ćemo Vam se e-mailom u najbržem mogućem roku. Hvala

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search