Relativni energetski deficit u sportu

objavljeno: 08. siječnja 2018.

Ovo je stanje koje se opisuje u sportaša i osoba koje se intenzivno bave sportom kad je energetski unos (hrana) manji nego što je potrošnja (engl. relative energy deficit in sport, REDS). Prvobitno je prepoznato u žena u kojih uslijed intenzivnog treniranja i količinski neprimjerene prehrane nastaju privremene i trajne posljedice na organizam. Vježbanjem u ovih djevojaka i žena se troši više energije nego što se nadoknadi prehranom te raskorak između potrošnje energije i unosa hrane dodvodi organizam u energetski deficit. To se očituje u djevojaka i žena promjenama funkcije reproduktivnog sustava (poremećaj ili izostanak menstruacije), gubitkom koštane mase s pojavom ili većim rizikom nastanka osteoporoze (ujedno i veći rizik nastanka prijeloma), poremećajem rada srčanožilnog sustava i promjenama raspoloženja. Ove promjene je moguće ispraviti odgovarajućom količinom hrane za nadoknadu utrošene energije na vježbanje i ostale aktivnosti.

Američka stručna društva za sportsku medicinu (American College of Sports Medicine) i ortopediju (American Orthopaedic Society for Sports Medicine) podupiru aktivnosti stručnjaka sportske medicine za problematiku poremećaja zdravlja u žena koje se intenzivno bave sportom, pod nazivom atletsko trojstvo u žena (engl. female athlete triad). Trojstvo poremećaja uključuje energetski deficit, poremećaj ciklusa i smanjenu koštanu masu. Budući da slično stanje može nastati u muškaraca koji se intenzivno bave sportom, ponekad uz voljno i svjesno smanjenje unosa hrane ili izbora hrane (vrste namirnica), medicinski stručnjaci predlažu naziv relativni energetski deficit.

Primjerice u mladog muškarca koji se priprema za natjecanje u body building-u uz pojačano treniranje, i koji također mijenja prehranu u onu bogatu bjelančevinama i oskudnu ugljikohidratima dolazi do neželjenih promjena u organizmu. Nakon nekoliko tjedana i mjeseci on doista gubi na tjelesnoj težini, ali se nepovoljni učinci očituju i na cijelom organizmu. Rad srca je usporen, količina testosterona u krvotoku je smanjena na trećinu one u mladog zdravog muškarca, nema fizičke i životne snage uz poremećaj raspoloženja. Zdrava i uravnotežena prehrana popravlja ove poremećaje.

Stručnjaci sportske medicine upozoravaju sustavno na potrebu pravilne prehrane u sportaša i osoba koje se intenzivno rekreativno bave sportom. Ovi savjeti ukjučuju više dnevnih obroka i svakako doručak, te hranu s dostatnim količinama kalcija i D vitamina za očuvanje koštanog sustava.

Napominjemo da u Hrvatskoj nije uobičajeno u prehrambenoj industriji obogaćivati hranu dodacima D vitamina i da je glavni izvor D vitamina njegovo stvaranje u koži nakon razumnog sunčanja u razdoblju od travnja do listopada. Dostaje 15 min boravka na suncu otkrivenog lica i ruku. Primjena sredstava zaštite od opasnog učinka sunčevih zraka smanjuje stvaranje D vitamina u koži. U zemljama u kojima je hrana obogaćena dodacima D vitamina nije moguće konzumirati dostatne količine D vitamina iz hrane, te je neophodno stvaranje u koži djelovanjem sunčevih zraka.

pripremila: prof.dr.sc. Vesna Kušec, dr.med.

Pratite nas na Facebooku:

Kontaktirajte nas

Trenutno nismo on-line. Pošaljite nam poruku i javiti ćemo Vam se e-mailom u najbržem mogućem roku. Hvala

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search