Glazba i trening

objavljeno: 30. listopada 2019.

Autor teksta: Maja Vidaković, mag. psych.

Vjerujem da ste svi nekad čuli da je dobro koristiti glazbu u treningu. Vjerojatno ste i sami doživjeli da vam je lakše i zabavnije vježbati uz najdražu playlistu. Uostalom, teško da postoji fitnes centar ili teretana u kojoj ne svira baš nikakav glazba. No, iako je činjenica da nas glazba instinktivno „tjera“ na kretanje, kakav je točno njezin utjecaj na sportsku izvedbu?

1. Glazba nam pomaže držati ritam

Glazba je odličan način kako držati ritam, bilo da se radi o plesu, plivanju ili trčanju na traci. Ona nam služi kao metronom, smanjuje broj krivih koraka i samim time smanjuje potrošnju energije. Naime, u jednom istraživanju su biciklisti trošili čak 7% manje kisika ukoliko su svoje kretnje uskladili s pozadinskom glazbom za razliku od onih koji to nisu učinili.

2. Glazba služi kao distrakcija

Glazba, posebice složenija glazba i ona bržeg tempa, predstavlja neku vrstu kognitivnog napora. Stoga, dok obraćate pažnju na glazbu trošite svoje ograničene resurse i imate manje kapaciteta za obraćati pažnju na umor i bol. Drugim riječima, glazba nam služi kao distraktor i uspješno odvlači pažnju s različitih signala umora kao što su lupanje srca, pojačano znojenje ili nakupljanje laktata te samim time povećava izdržljivost. Također, mnogi izjavljuju kako im uz glazbu vrijeme brže prolazi.

3. Glazba nam pomaže postići „zonu“

Glazba je odličan način isključivanja nepotrebnih distrakcija kojih je prosječna teretana prepuna. Dok slušate svoju omiljenu pjesmu, ne obraćate pažnju na žamor, bacanje utega ili nečije uzdisanje, već Vam je lakše usmjeriti se na sebe. Također, glazba nam pomaže postići optimalno stanje intenziteta (pobuđenosti organizma) kako bi mogli ostvariti optimalnu izvedbu. Ako osjećate da se umorni i usporeni, glazba bržeg tempa Vam može pomoći da se razbudite i pokrenete. S druge strane, ako je Vaš središnji živčani sustav previše pobuđen, glazba sporijeg tempa (posebice instrumentalna) može Vam pomoći da se opustite i usporite rad srca.

4. Glazba potiče trud

Nerijetko vježbači i sportaši izjavljuju da imaju osjećaj kao da im je uz glazbu lakše vježbati, odnosno imaju dojam da moraju uložiti manje truda da bi neku aktivnost dobro napravili. To ne znači da se zaista prestaju truditi, već samo da im je taj trud uz glazbu lakši. Također, ukoliko je glazba koju slušate povezana s nekim emotivnim stanjem koje želite postići ili ako su riječi pjesme za Vas poticajne, glazba može imati nevjerojatnu motivacijsku ulogu i potaknuti Vas da date još onih 1% više.

5. Glazba utječe na raspoloženje

Ljudi od pamtivijeka koriste glazbu kako bi utjecali na svoje raspoloženje. Ukoliko se radi o podizanju raspoloženja, glazba potiče lučenje dopamina te uz tjelovježbu predstavlja izvrstan način poticanja ugodnih osjećaja.

Iako su brojna istraživanja potvrdila mnoge pozitivne utjecaje glazbe na izvedbu, nije sve tako jednostavno. Da bi se svi ti utjecaji doista ostvarili potrebno je imati vlastitu playlistu, znati koja vrsta glazbe baš Vama odgovara i koje su pjesme Vama osobno važne. S druge strane, kad ste u ulozi trenera, potičemo Vas da se probate prilagoditi svojim korisnicima i puštati glazbu koja njima odgovara, naravno, onoliko koliko Vam to organizacija dopušta.

Kontaktirajte nas

Trenutno nismo on-line. Pošaljite nam poruku i javiti ćemo Vam se e-mailom u najbržem mogućem roku. Hvala

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search