Kako uništiti odnos

objavljeno: 24. listopada 2019.

Autor teksta: Maja Vidaković, mag. psych.

Brojna su istraživanja, a i primjeri iz prakse, pokazali kako je odnos najbolji prediktor uspjeha. Drugim riječima, najveća šansa da vaš korisnik ostvari promjenu i bude zadovoljan je ako imate dobar odnos.
Pošto se odnos razvija kroz komunikaciju, jedan od čestih razloga lošeg odnosa je upravo loša komunikacija. Točnije, postoje četiri stila komunikacije koja biste trebali izbjegavati jer dokazano loše utječu na odnos i uz učestalo korištenje mogu uništiti baš svaki odnos. To su: kritiziranje, prijezir, obrambeni stav i zatvaranje.

Kritiziranje se odnosi na stil komunikacije u kojem jedna osoba (npr. trener) napada drugu osobu (npr. korisnika) i njezine osobine, odnosno upućuje joj osobnu kritiku. Za razliku od konstruktivne kritike u kojoj izražavamo stvarnu potrebu ili neslaganje s konkretnim događajem/ponašanjem, kritiziranje je usmjereno na samu osobu i njezine osobine. Pošto druga osoba nema mnogo opcija kako to izmijeniti, obično zauzima obrambeni stav ili kreće u protunapad. Također, ovakve kritike često uključuju generalizacije (npr. „Ti uvijek kasniš na trening.“ ili „Zašto si tako lijen?“).
Što umjesto: Kako biste izbjegli ovakav način komuniciranja, kada upućujete kritiku, neka ona bude precizna, usmjerena na konkretno ponašanje osobe, a dok ju izgovarate započnite govoreći o svojim osjećajima i mislima.

Prijezir se odnosi na osjećaj superiornosti koji se pokazuje kroz sarkazam, cinizam, pogrdne nadimke, podsmjehivanje, okretanje očima, ruganje i neprijateljski humor. To je izostanak poštovanja druge osobe i apsolutni pobjednik u uništavanju odnosa. Prijezir se može komunicirati verbalno ili, češće, neverbalno, ali u oba slučaja druga osoba jasno razumije poruku i vjerojatno će se početi osjećati nevažno i povrijeđeno.
Što umjesto: Osnovni način kako izbjeći prijezir je pravovremenom otvorenom komunikacijom. Pokažite međusobno poštovanje, budite otvoreni i iskreni te pravovremeno rješavajte probleme.

Obrambeni stav je oblik zaštite koji ljudi obično zauzimaju kad su napadnuti ili kako bi izbjegli potencijalni napad. U ovaj način komunikacije ubrajamo izgovore, okrivljavanje druge osobe (npr. „Da si mi rekao, ja bih to napravio“, tj. nisam ja, ti si), „da…ali“, ponavljanje bez slušanja i neslaganje. Ovakav način komunikacije nikad ne rješava problem i zapravo je samo podmukao način okrivljavanja druge osobe.
Što umjesto: Umjesto zauzimanja obrambenog stava ponekad je bolje prihvatiti kritiku i razgovarati o problemu. Prihvatite odgovornost (čak i za dio konflikta) ili jednostavno prihvatite tuđe mišljenje kao valjanu opciju. Prihvaćanje kritike ne znači da se s njom nužno i slažete, već samo da razumijete i odobravate drugoj osobi njezin pogled na situaciju.

Zatvaranje je oblik komunikacije gdje se osoba povlači iz razgovora bez rješavanja problema. Ponekad je to mijenjanje teme razgovora, ali se češće odnosi na različite oblike neverbalne komunikacije poput držanja distance, uporne šutnje, neslaganja ili samog odlaska iz te situacije. To su situacije kad jedna osoba nešto govori, a druga „glumi da sluša“ gledajući u prazno, kolutajući očima i čestim „aha, da, slušam te“.
Što umjesto: Ukoliko primijetite kod sebe ovakav način komunikacije, odmah prijeđite na otvorenu komunikaciju o problemu jer vam inače prijeti opasnost raspada odnosa. Ukoliko vam treba pauza, zamolite drugu osobu za 10 minuta odmora pa se vratite u razgovor smireniji. S druge strane, ukoliko ste to primijetili kod druge osobe, zamolite ju da otvoreno razgovara o svojim mislima i osjećajima.

Dakle, ukoliko želite uništiti odnos, uporno i kvalitetno birajte navedene stilove komunikacije. Ukoliko, pak, želite zadržati odnos, probajte ih osvijestiti i izbjegavati te ukazati drugoj osobi na to da ih koristi. Budite precizni, iskreni, otvoreni i uvijek polazite od svojih misli i osjećaja, a ne pretpostavki.

Kontaktirajte nas

Trenutno nismo on-line. Pošaljite nam poruku i javiti ćemo Vam se e-mailom u najbržem mogućem roku. Hvala

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search