Mehanizam nastanka posturalnih problema

objavljeno: 05. veljače 2019.
antigravitacijski-misici

Slika 1: Posturalni antigravitacijski mišići (izvor:web: Auxter, Pyfer, Huettig ,1997)

Uspravni stav i držanje tijela bitna je odrednica čovjeka kao vrste i odraz je psiho-fizičkih osobina svakoga pojedinca. Postura tijela (položaj tijela) podrazumijeva održavanje sklada tjelesnog držanja koje omogućuje obavljanje radnji u različitim stavovima (stajaćem, sjedećem, ležećem i dr.) u skladu sa silom gravitacije. Jedna od ključnih stvari kod održavanja posture je perceptivna sposobnost organizma da namjesti i uravnoteži položaj tijela u vremenu i prostoru. Proprioceptivna tkiva imaju ključnu ulogu u ovoj sposobnosti, šaljući informacije o poziciji dijelova tijela u prostoru. Za uspravan stav odgovorni su motorni centri za kontrolu i regulaciju mišića, koji se brzo zamaraju pod različitim tipovima nepravilnog tjelesnog držanja. Za mišiće koji svojim kontrakcijama održavaju ravnotežu i stav tijela, suprotstavljajući se djelovanju sile teže, kažemo da imaju posturalnu funkciju. Mišići koji su zaduženi za provođenje posturalnog refleksa, zovu se posturalni ili antigravitacijski mišići. (slika 1.)

Problem održavanja uspravnog položaja je vezan uz problem održavanja ravnoteže koji se ostvaruje kompleksnim djelovanjem vizualnog i vestibularnog sustava (Zekić i Vučetić, 2016). Dobra ravnoteža zahtijeva dobro integrirani živčani sustav s adekvatnim aferentnim ulazom (inputom), pokretne zglobove i zdrave mišiće. Poremećaj bilo kojega od ovih faktora smanjit će sposobnost održavanja ravnoteže. Posturalni tonus muskulature je također značajan za realizaciju mehaničke funkcije kralježnice, koja sa mišićima ekstenzorima vodi ključnu ulogu u savladavanju antigravitacijske sile. Pravilna postura uključuje glavu u ravnini, tzv. Frankfurtska horizontala, u istoj ravnini ramena i kukovi, koljena ispružena, ruke opuštene uz tijelo.

pravilna-postura

Slika 2: Pravilna postura tijela (http://www.howtohaveitall.net)

nepravilno-tjelesno-drzanje

Slika 3: Nepravilno tjelesno držanje (http://www.artofmanliness.com)

Treba imati na umu da savladavanje sile nije jednako u stajanju, prilikom hodanja, pri radu ili nošenju tereta. Ravnoteža je održana kada je centar pritiska točno unutar površine oslonca. U hodu, da bi održali pravilnu posturu tijela, centar težišta tijela se mijenja kao i pritisak koji se prenosi s noge na nogu, zatim, posljedično mijenja se i pozicija koljena, kukova, zdjelice te ramenog pojasa i glave. Radi se dakle, o složenom procesu koji zahtjeva dobru mišićnu koordinaciju uz perceptivne sposobnosti pojedinca što sveukupno utječe na držanje tijela u statičkim i dinamičkim uvjetima. Proprioceptivna tkiva koja se nalaze u mišićima i zglobovima daju informaciju o poziciji u kojoj se određeni ekstremitet nalazi. Mehanizmom ”povratne sprege” živčani sustav u svakom trenutku zna u kojoj se poziciji nalazi tijelo i na taj način aktivira posturalne mišiće koji drže tijelo uspravnim. (Cook, G. 2010). Posturalne greške nastaju kao posljedica oslabljene mišićne strukture, pa težina tijela opterećuje dijelove sustava organa za kretanje, kosti i njihove spojeve. Literatura obiluje različitim definicijama kojima se pokušava odrediti stanje nepravilnog tjelesnog držanja kao posturalne greške. Kako god definirali nepravilno držanje osnova je oslabljeno funkcionalno stanje posturalnih mišića.

Jedan od faktora nastanka posturalnih grešaka veže se uz lošu fleksibilnost i mobilnost zglobnih struktura. Ograničenim kretnjama tijelo se automatski stavlja u nepovoljnu poziciju te dolazi do tjelesnih kompenzacija i pogrešaka u držanju. Loša se postura povezuje i s velikim brojem ponavljanja pokreta u određenoj poziciji (profesionalni rad) pri čemu dolazi do reorganizacije pozicije tijela te time i do posturalnih grešaka. Ispravljanje loših držanja je dugotrajan proces koji iziskuje edukaciju i svakodnevno vježbanje kako bi pravilno držanje prešlo u naviku. Bolna stanja povezana sa lošom mehanikom posture su učestala kod odraslih zbog današnjeg sedentarnog način života i nedostatkom kretanja. Posljedice toga jesu pojava boli najčešće u donjem dijelu leđa (izražena slabost dubokih trbušnih mišića), vratnom dijelu kralježnice te širenjem boli prema ramenima i rukama za što je česti uzrok pritisak na živčane i vaskularne strukture. Problem nepravilnog držanja tijela uzrokuje smanjenje motoričke sposobnosti, a najčešće se u tom smjeru spominju: snaga, izdržljivost, koordinacija, ravnoteža i fleksibilnost. To sve može biti popravljeno dobro osmišljenim trenažnim procesom kojim bi se ciljano djelovalo na posturalne mišiće.

Autorica teksta: Doc.dr.sc. Sanja Ćurković

Kontaktirajte nas

Trenutno nismo on-line. Pošaljite nam poruku i javiti ćemo Vam se e-mailom u najbržem mogućem roku. Hvala

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search