Smjernice za mlade, odrasle i za osobe starije dobi za zdrav život

objavljeno: 03. listopada 2021.

Autor teksta: prof.dr.sc. Vesna Kušec, dr.med.

Prikazat ćemo najvažnije iz objavljenog članka osmjernicama za mlade, odrasle i za osobe starije dobi za zdrav život, a koje uključuju svakodnevne preporuke o količini vremena za tjelesnu aktivnost, spavanje i slobodno vrijeme odn. zabavu s ishodima za unaprjeđenje zdravlja stanovnika Kanade (cca 32 milijuna) .

Postoje jednoznačni dokazi da je prevalencija spavanja, sjedenja (mirovanje), tzv. sedentarnog načina života, uz nedostatak tjelesne aktivnosti, povezana s pojavom bolesti i smrtnosti kod odraslih neovisno o dobi i spolu. Nova saznanja ukazuju da umjerena tjelesna aktivnost s aktivnostima svakodnevnog života ima povoljan učinak na zdravlje, s time da redoviti angažman u tjelesnoj aktivnosti umjerenog i većeg intenziteta više puta tjedno značajno pridonosi mnogobrojnim pozitivnim učincima na zdravlje. Ove smjernice temelje se na unapređenju zdravlju promatrano putem angažmana u tjelesnim aktivnostima tijekom dana, satima sna te vremenu za odmor i zabavu.

Kanadu ističemo kao dobar primjer prakse u poticanju stanovništva na skrb o osobnom zdravlju te smatramo važnim predstaviti Kanadske smjernice za optimalni 24-satni raspored aktivnosti i mirovanja za različite dobne skupine. Prethodno su donešene smjernice za aktivnosti male djece i one školske dobi(Tremblay, M.S., Carson, V., Chaput, J.P., Connor Gorber, S., Dinh, T., Duggan, M., et al. 2016. Canadian 24-hour movement guidelines for children and youth: An integration of physical activity, sedentary behaviour, and sleep. Appl.

Physiol. Nutr. Metab. 41(6): S311–S327. doi:10.1139/apnm-2016-0151. PMID: 27306437. Tremblay, M.S., Chaput, J.P., Adamo, K.B., Aubert, S., Barnes, J.D., Choquette, L., et al. 2017b. Canadian 24-Hour Movement Guidelines for the Early Years (0–4 years): an integration of physical activity, sedentary behaviour, and sleep. BMC Publ. Health, 17(S5): 874. doi:10.1186/s12889-017-4859-6. PMID:29219102.)

Kanadske smjernice temeljene su na dokazima suvremenih istraživanja te su osmišljene za odrasle u dobi od 18 do 64 godine i za odrasle 65 godina ili starije (tablice 1 i 2).

Literaturni navod (izvor):

Ross R, Chaput JP, Giangregorio LM, Janssen I, Saunders TJ, Kho ME, Poitras VJ, Tomasone JR, El-Kotob R, McLaughlin EC, Duggan M, Carrier J, Carson V, Chastin SF, Latimer-Cheung AE, Chulak-Bozzer T, Faulkner G, Flood SM, Gazendam MK, Healy GN, Katzmarzyk PT, Kennedy W, Lane KN, Lorbergs A, Maclaren K, Marr S, Powell KE, Rhodes RE, Ross-White A, Welsh F, Willumsen J, Tremblay MS. Canadian 24-Hour Movement Guidelines for Adults aged 18-64 years and Adults aged 65 years or older: an integration of physical activity, sedentary behaviour, and sleep. Appl Physiol Nutr Metab. 2020 Oct;45(10 (Suppl. 2)):S57-S102. doi: 10.1139/apnm-2020-0467. PMID: 33054332.

Kontaktirajte nas

Trenutno nismo on-line. Pošaljite nam poruku i javiti ćemo Vam se e-mailom u najbržem mogućem roku. Hvala

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search